Overslaan naar content

"Soms zat ik met kippenvel aan de telefoon"

Na haar studie Advanced Business Creation had Lieke Spierings (25) de droom om bij een duurzaam bedrijf te werken. In welke functie? Dat wist ze nog niet. Bij Zelfstroom vond ze het bedrijf van haar dromen. En na wat omwegen inmiddels ook de baan van haar dromen.

Hoe kwam je met Zelfstroom in contact?

“Via een quiz op Facebook. Daarmee kon je testen of een baan als accountmanager bij Zelfstroom iets voor jou was. Ik vulde de quiz in en kreeg vrij snel een telefoontje van de recruiter. Dat mondde uit in een gezellig gesprek. Ik zocht niet specifiek naar een baan als accountmanager, maar besloot toch om langs te komen voor een sollicitatie. Ook die ging heel goed. Een paar weken later stapte ik het kantoor binnen als nieuwe Zelfstromer.”

Waarom besloot je om de baan aan te nemen?

“De functie van accountmanager bood perspectief om mezelf te ontwikkelen. Je leert bijvoorbeeld veel over hoe mensen denken en hoe je ze kunt activeren. Dat vind ik ontzettend interessant. Na een paar weken met trainingen, was ik klaar om mijn eerste belletje te plegen. Doodeng vond ik het. Maar al snel merkte ik: ik heb de juiste kennis in huis om deze mensen te helpen. Dankzij de trainingen en de goede begeleiding van mijn salescoach, kreeg ik vertrouwen in mezelf.”

Wat vond je het leukst aan je functie als accountmanager?

“Dat je mensen echt helpt. Voor ik begon dacht ik dat het alleen ging om het verkopen van zonnepanelen. Maar het is zoveel meer. Mensen zijn oprecht blij dat ze hun leven duurzamer kunnen maken omdat ze bij ons zonnepanelen huren. Soms raakte iemand zelfs geëmotioneerd. Dan zat ik met kippenvel aan de telefoon. Zoiets raakt me, omdat ik in mijn persoonlijke leven mijn best doe om een positieve impact te maken op de aarde. Het is supertof dat ik ook met mijn werk verschil maak.”

Toch keek je verder binnen Zelfstroom. Wat miste je in je werk?

“Na een jaar merkte ik dat ik meer creatieve uitdaging nodig had. Ik houd ervan om compleet nieuwe dingen te verzinnen. Ik kwam terecht in het Revival-team, waar we onderzochten wat we konden leren van mensen die niet voor Zelfstroom kozen. Tot de chaos op de energiemarkt uitbrak. Ik ging terug naar sales, maar bleef ondertussen contact zoeken met andere afdelingen in het bedrijf. Voor een project werkte ik samen met Marketing. Toen merkte ik: hier gaat mijn hart sneller van kloppen.”

Hoe pakte je je overstap aan?

“Ik voerde meerdere gesprekken, waarin ik aangaf welke kennis ik had en hoe ik mezelf wilde ontwikkelen. Dat beviel van beide kanten goed. In september 2021 sloot ik me officieel aan bij Team Marketing. Daar maakte ik meteen een sprong in het diepe. Gelukkig kreeg ik wederom alle kansen om mezelf te ontwikkelen. En die krijg ik nog steeds. Ik heb nu de ambitie om specialist in branding en design te worden. Samen met mijn manager zorg ik ervoor dat ik de juiste prioriteiten kan stellen om dat te bereiken.”

En hoe bevalt het om onderdeel te zijn van een B-Corp?

“Nog beter dan verwacht. Je merkt aan dat Zelfstroom iets goeds wil doen voor de wereld. Omdat we een B-Corp zijn, staan we echt in een rij van internationale impactmakers. En buiten dat is de werksfeer gewoon heel fijn. Iedereen heeft een stem waarnaar geluisterd wordt. Dat maakt voor mij dat ik me hier helemaal op mijn plek voel.”

Word jij binnenkort onze nieuwe collega? Check hier alle vacatures!





Kopje koffie doen? App of bel: +31 (0) 6 29 76 36 81